Cicle de cinema i seminari dedicat Sarah Maldoror, documentalista africana


El cicle de cinema "Sarah Maldoror. Una identitat alternativa" respon a la necessitat de teixir xarxa amb les institucions de la ciutat per desenvolupar un programa deslocalitzat i la voluntat de reivindicar una pionera del cinema africà com Sarah Maldoror, la qual ens ha deixat un llegat meravellós sobre la negritud. 

El cicle vol revisitar l’obra de Maldoror, encara poc coneguda però essencial a l’hora d’abordar el moviment decolonial i les lluites per la diversitat social. Al llarg de quatre sessions, ideades pel Museu Tàpies amb el suport especial d’Annouchka de Andrade, la filla de la cineasta, es partirà de la poètica visual de la creadora per retratar una societat futura sorgida de l’anticolonialisme i el panafricanisme.

Sarah Maldoror (Condòm, França, 1929 – Fontenay-lès-Bris, França, 2020) és considerada la primera dona negra que va fer un llargmetratge a l’Àfrica i representa una figura clau dintre del cinema mundial i revolucionari, marcadament antiracista i sense complexos. 

Al llarg de diverses dècades, la seva obra prolífica inclou més de quaranta pel·lícules que combinen el cinema de ficció i el documental en un sentit ampli del terme. El conjunt és una forma de poesia dedicada a traduir el moviment cultural, social i polític de la negritud en imatges i sons.

El seminari, que comptarà amb la participació i la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya i de l’Institut Francès de Barcelona, convidarà crítics de cinema, activistes i sociòlegs, i contribuirà a teixir un diàleg fructífer a l’entorn de conceptes com el colonialisme, la justícia social i la migració, però abordarà, també, termes més amplis vinculats a la possessió, el bagatge, l’herència o la identitat.

Les pel·lícules que es projectaran en aquest cicle són: Monangambé, Ana Mercedes Hoyos, la trilogia del Carnaval (Carnaval dans le Sahel, Fogo, îl de feu, Carnival en Guinée-Bissau), Aimé Césaire, le masque des mots i Sambizanga.


Sessió 1: Data: 25 de setembre de 2024 | Lloc: Filmoteca de Catalunya | 18 h

· Presentació del cicle Sarah Maldoror. Una identitat alternativa amb els directors del Museu Tàpies i de la Filmoteca de Catalunya
· Conferència inaugural Filmar és prendre posició, a càrrec d’Annouchka de Andrade
· Projecció de Monangambé (1968, 17 min) i Ana Mercedes Hoyos (2008, 13 min)
· Debat públic i preguntes a Annouchka de Andrade


Sessió 2: Data: 27 de setembre de 2024 | Lloc: Filmoteca de Catalunya | 18 h

· Presentació de la sessió a càrrec de la Filmoteca de Catalunya
· Presentació de la trilogia del carnaval, a càrrec d’Annouchka de Andrade
· Lectura performativa a càrrec de Yazel Parra Nahmens
· Projecció de la trilogia del carnaval: Un carnaval dans le Sahel, Fogo, îl de feu i Carnaval en Guinée-Bissau (1979-1980, 80 min). Primera projecció a Espanya de les còpies restaurades.


Sessió 3: Data: 1 d’octubre de 2024 | Lloc: Institut français | 18 h

· Presentació de la sessió a càrrec del Museu Tàpies
· Preàmbul A la recerca d’una identitat a càrrec d’Annouchka de Andrade
· Projecció d’Aimé Césaire: le masque des mots (1987, 47 min)
· Debat públic i preguntes a Annouchka de Andrade

Sessió 4: Data: 2 d’octubre de 2024 | Lloc: Museu Tàpies | 17 h

· Presentació del cicle i de la sessió a càrrec del Museu Tàpies
· Projecció de Sambizanga (1972-1973, 102 min)
· Taula rodona amb Annouchka de Andrade i Daniellis Hernández, moderada per Yazel Parra Nahmens
· 20.30 h Cloenda del cicle i del seminari

Cicle de cinema amb la participació i la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya, de l’Institut Francès de Barcelona. Amb el suport del projecte Museu Habitat, una iniciativa de la Generalitat de Catalunya.